tirsdag 8. april 2008

Påskeharer, bursdagsfeiring og tannpine

Et blogginnlegg.

Og det var jammen meg på tide skal jeg tro den personen som ble født 3 år senere enn meg og går under betegnelsen søstra mi.

Dette blir nok et innlegg med litt lengde, og vet jeg har sagt det før, da skreiv jeg ca 1 a4-side i word. Tror dette blir lenger..

Begynner der jeg slapp, påsken.

Ja, jeg var og så på påskeopptoget. Var ute i i 2 og en halv time for å få med meg paraden på langfredag. Men etter å ha sett såpass lenge, på noe av det samme jeg har sett før, dro jeg hjem.. Men det sluttet ikke i byen fordet, når jeg la meg i 12 tida hørte jeg fremdeles trommer, og tenkte at det var like greit at jeg ikke var ute lenger, for virket som det varte nesten hele natta.. Påsken er i hvert fall STOR her i landet! Det er ikke bare fridager her, men feiring.

 

Den 28 mars hadde pappaen min bursdag, og ble 50 år, noe som såklart førte til flittig bruk av telefonen. Koselig.

Samme dag var vi også ute med Joan, kontaktpersonen vår, og oppdaterte hverandre på hva som hadde skjedd siden sist gang vi møttes. Joan er et vandrende leksikon når det gjelder Tarragona by, fikk vite mye om ting vi ser hver dag, men ikke tenker over. Han viste oss også øvingslokalene til de som lager såkalte mennesketårn, veldig vanlig her i Catalunya. Og utrolig imponerende å se på! Mange mennesker, i alle aldre, som lager et 5-8manns høyt tårn av bare seg selv og muskelkraft. De pleier å lage sånne tårn ute i byen på spesielle dager, tror vi rekker å se det på St. Jordi, den 23 april.

 

29 Mars var dagen for nok en Barcelonatur, men en spesiell en sådan. Vi møtte nemlig NORDMENN! Det er flere lærlinger i leonardo-prosjektet som bor i barcelona, så i dag fikk vi endelig møte flere som vi kunne prate norsk med, dele meninger om spaniaopphold så langt, og generelt bare skravle. Herlig! De viste oss hvor nyttig metroen er for å komme seg fram i barcelona, og vi så på et flott fonteneshow p Montjuic før vi dro tilbake til tarragona.

30 mars var vi kulturelle igjen, og dro på en konsert vi hadde fått gratisbiletter til av Joan. Datteren hans spilte nemlig i orkesteret vi hørte på, og jeg har herved bestemt meg for at kulturell, det skal jeg være mer!

31 mars var en dag jeg hadde ventet lenge på. Da fikk jeg nemlig besøk av Pappa og Tove! Da var det å finne fram guide-instinktene sine, og prøve å vise dem mest mulig av Tarragona på 3 og en halv dag. Ble både gamleby, marked, shopping og parkbesøk da gitt, samt mange besøk p fortauscafeér i sola :)

Den 4 april dro jeg til Barcelona (igjen..) for å tilbringe helga der med P&T. Rart å våkne opp andre steder enn i leiligheten for en gangs skyld!  Lørdagen ble brukt maksimalt! Besøke sagrada familia, Guell-parken, Montjuic, og masse skobutikker.  Å sove på 4-stjerners hotell gjør meg heller ikkeno. Det eneste jeg kunne vært foruten var den tannpinen som kom snikende i visdomstanna, og gjorde tapasen vond å spise..

Søndagen sto jeg opp så tidlig som jeg ikke har stått opp på en søndag før omtrent, og ble med Pappa og Tove til flyplassen. Min alenedag i Barcelona gikk med til museumsbesøk, båttur, kortskriving, søndagsshopping, og generelt trasking rundt i byen. Møtte Jonas seinere på dagen og besøkte Imax'en, en 3d-kino, hvor vi så en film om dinosaurer. Kjedelig film, men kul effekt. Turens første paella ble inntatt i dag, sammen med familien til Jonas, som også er på besøk.

 Mandagen startet arbeidshverdagen igjen, dog noe trøttere enn vanlig, pga minimalt med søvn i helga. Men jeg er fast bestemt på å gjøre det beste ut av dagen, sove kan man gjøre i siestaen ;) Om ettermiddagen fikk jeg en gladmelding, jeg får nemlig mer besøk! Denne gangen er det Anni og Simen som kommer en tur til meg en uke, og gleder meg allerede!

I dag, hadde kokken vår Michaela, bursdag, og vi ga henne en Freia Melkesjokolade i presang. Må jo prøve å få inn "et lite stykke Norge" her også.  Hu nevnte ikke noe om hu hadde smakt på den i sieastaen, men vi la merke til at flere rader var borte når vi kom tilbake. Tror den falt i smak.

Da har jeg gjort det jeg skulle, nemlig skrive et blogginnlegg som var lengre enn et a4 ark, i skriftstørrelse 12. Tror jeg må oppdatere litt oftere, s slipper det å bli så lenge innlegg hver gang.. Skal prøve å få opp litt flere bilder snart også, stay tuned ;) (Og gratulere med dagen morfar :) )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann.
Flott med langt innlegg da!
Følger med deg, vet du, spesielt nå som vi har vært hos deg i påsken.Så hyggelig at du får mer besøk, jeg skulle og gjerne vært der igjen.Kos deg masse nå i april i Spania. Gleder oss til å se deg igjen her hjemme! Koselig at du husket morfar! :-)
Klem fra mamma

Anonym sa...

hei igjen. Gøy å høre moren din fortelle om hvordan du har det der nede. Vi ble veldig stolt av å høre hvor flink du er og hvor flink du er blitt i spansk. Gleder meg til å treffe deg igjen.
Våren kom for fullt her i Våle i helgen. Deilig. Skal hilse fra begge guttene. Stor klem fra tante og onkel i Våle