søndag 27. april 2008

Fotball, PortAventura og Hortensbesøk!

Den siste tiden har vært litt stillestående, men i de siste dagene har det faktisk begynt å ta seg opp igjen. Etter hvert som dagene renner ut her, begynner jeg å bli mer og mer panisk og vil helst gjøre alt mulig på en gang :P

 

Forrige søndag var vi på en lokal fotballkamp. Jepp, JEG på fotballkamp. Tenkte at når jeg har dratt med guttene rundt på kulturelle ting, så må kanskje jeg bøye meg en gang og gjøre det de vil og.. Men fotball er fremdeles like kjedelig som før, men må innrømme at det var litt artig å se åssen stemninga kunne bli på stadion. Tror det mest var lokale der, hjemmelaget Nástic ble i hvert fall heia grundig fram!

Det beste med kampen var at vi fikk gratisbilletter av en fyr som så vi hang litt foran billettluka ^^ Sparte de 20 euroene ja, kjekt ^^

 

Uke 16 gikk som en vanlig uke, jobb, og ikke noen nevnbare høydepunkter.. Annet at jeg har begynt å lese på min SISTE bok nå..

 

Lørdag 19 april var vår ut-av-tarragona-dag.

Tok toget tidlig, til en by som heter Tortosa. Men som viste seg å være utrolig kjedelig.. Vi kom dit i siestaen riktignok, men sentrum var ikke store greiene å skryte av. Spiste mat i en fin park, labba litt rundt, og hoppa på toget til Cambrils. Mye bedre.

Cambrils er en havneby med turister som hovedinntekt, så selvom det var søndag var det mye liv. Det er en nydelig by, som vi tilbrakte noen timer i før vi tok toget hjem igjen til Tarragona.

 

Søndag 20 april, dro vi til Port Aventura! Kjempestor fornøyelsespark som ligger 10 min med tog utenfor tarragona. Litt uheldige med været var vi riktignok, det første vi gjorde når vi kom dit var å kjøpe oss regnponchoer.. Det yra de første timene våre der, noe som ikke hindret oss i å kjøre alt vi kom over. Det første vi gjorde var å ta en berg-ogdalbane, som vi ikke visste noe om før vi satte oss oppi. Viste seg at dens spesialitet var å gå fra 0-135 på 3,5 sekunder. Ganske kul ja! I firetida fikk vi i midlertidig et kraftig regnskyll, som gjorde beina mine gjennomvåte.. Hadde ganske lyst til å joine flertallet og sette meg på første tog hjem, men vi satte oss i stedet ned og spiste litt. Lurt var det at vi venta, regnskyllet gikk over, og det var null ventetid på attraksjoner etter det. Tok siste toget hjem, etter en dag som har for min del, gått like mye opp og ned som en av de berg-og dalbanene vi tok..

 

Mandagen 21 april hadde jeg ventet litt på. Da fikk jeg nemlig besøk! (Igjen :P)

Møtte Anni og Simen på togstasjonen, og tilbrakte kvelden med å oppdatere hverandre på alt som hadde skjedd siden sist gang vi møttes. HERLIG!

Tirsdagen dro de inn til barcelona, så jeg så ikke stort til dem da, men på onsdagen var det en ganske spesiell dag i Spania, nemlig St. Jordi.

 

St. Jordi feires for det var engang en ridder som reddet en prinsesse ved å drepe en skummel drage.  Følgelig hadde vi St. Jordi dag i barnehagen og, med mange riddere, prinsesser, og en drage. På denne dagen ga altså St. Jordi en rose til prinsessen, noe som har hengt igjen og skapt en tradisjon. Etter å ha hinta til denne dagen i en uke, fikk jeg så klart 2 roser av guttene jeg bor med ^^

Det er også bokdagen i dag, siden Shakespeare og en annen forfatter døde denne dagen for lenge siden. Hele ramblaen var full av boder som solgte roser og bøker.

Men det aller kuleste, var tårn-byggingen på rambla nova!

Her hadde de såkalte ”castellers” en konkurranse om å bygge det største og flotteste mennesketårnet. Mektig imponerende å se på! Det høyeste tårnet besto av seks mannshøyder og 2 barn på toppen. Imponerende at det ikke raste!

 

Torsdagen var Anni og Simens siste dag, så den ble utnyttet maks.

Fredagen var det godt å slappe av, og jeg dro også og så på et danseshow med flamenc og hip-hop blandet sammen med en god story. Skikkelig stilig å se på!

 

Lørdag 26 april dro vi til Barcelona (igjen :P) Der ble dagen min brukt til shopping, en tur langs ramblaen og fruktmarkedet, besøk i den gotiske katedralen (og på toppen av taket på den, nydelig utsikt!), gå på museum, se på en 3d-film på imaxen, for så å ta toget tilbake til Tarragona. Hjemme dro vi på konsert på Teatre Metropol, og hørte på The Sunday Drivers, med Russian Red som oppvarmer. Skikkelig bra musikk! Russian red var behagelig new-age musikk, og The Sunday Drivers, er pop-rockmusikk med trøkk i! Anbefales absolutt! (Ja, begge banda er spanske)

 

Søndag 27 april dro vi på togtur nok en gang. Denne gangen var destinasjonen Sitges. En nydelig kystby, med mange strender og mange britiske turister! Tilbrakte dagen med å vandre rundt i sentrum og titte på butikker (byen minner litt om Cambrils, bare større)

Sola skinte bak skyene, så det var veldig behagelig å bare være ute i dag.

Hjemme igjen dro vi på fin restaurant og spiste oss mette på Paella. Ble nesten litt ”siste måltid” aktig, er jo tross alt siste helga i Tarragona dette. Helga har vært fin!

 

Nå er det kun 3 (!) dager til jeg reiser hjem igjen!

Med mindre det går an å gå i shorts og t-skjorte og fremdeles svette hjemme, tar jeg med meg været i kofferten. (Som jeg forresten har begynt å pakke.)

Gleder meg til å komme hjem!

 

¡Hasta luego!

1 kommentar:

Anonym sa...

Koselig med blogg igjen!:) Gleder meg til du kommer hjem, er ikke akkurat sol og shorts + t-skjorte vær her. Kanskje i Horten, men ikke i Trondheim. Vi skulle gå tur sist helg og da var det snø der vi skulle gå!:(
Vi snakkes!:)