tirsdag 11. mars 2008

Jadda, jadda..

Nå er det bevist, de har Jehovas vitner her i Tarragona også.
I dag ble jeg stoppa på gata av en gammel dame, som ga meg et blad og prata en masse til meg på spansk som jeg ikke skjønte bæret av. sto der med et forvirret uttrykk i ansiktet, og ikke en sjans til å få sagt et eneste ord. Damen forlot meg med bladet i hånda, som jeg ærbødigst arkiverte i en *kremt* søppelkasse.

Har også funnet ut at det kanskje ikke alltid er lurt å sove bort siestaen, for i dag, nåe jeg gikk Rambla Nova, var det nemlig et gedigent marked der, av typen boder overalt. Lettere overrasket ble jeg den stolte eier av et par svarte ballerinasko til den nette sum av 5 euro. 
Om markedet har vært der før har jeg ærlig talt ingen aning on, for jeg har aldri vært i sentrum i siestaen, bare hjemme eller på stranda. Må i hvert fall sjekke det ut flere ganger, om det er der!

I dag har det også vært den varmeste dagen på lenge, og jeg begynner å føle meg litt innestengt der jeg sitter på babyloftet og pludrer hele dagen. Hadde vært fint å komme ut en gang i blant, sånn at jeg ikke var like blek som et spøkelse når jeg kom hjem også..  Målet mitt er å bli så brun at jeg lett blir tatt for å være spansk. Noe jeg gjør uansett, men språket mitt har en tendens til å avsløre meg. Hmm, lurer på hvorfor..

Har også hatt en en slags katalansk/engelsk klasse i dag, med ei på jobben.  Jeg lærte meg de forskjellige fargene på katalansk, og Loli gjentok dem på engelsk, og jeg korrigerte :) Enkelte har nemlig lyst til å lære seg engelsk her, og da kan jo jeg hjelpe dem litt hvis de hjelper min spansk, som er ganske hjelpetrengende for øyeblikket...
Lurte du på hva jeg lærte? Vel, dette: groc, marrón, negre, vermell, blau, verd, gris, blanco, lilla
og fargen oranje husker jeg ikke på katalansk, men den heter naranja på kastiljansk.
Prøve å gjette de ulike fargene?

Ingen kommentarer: